Zie alle stories

Nieuwe Vlammrs-manager: ‘Mijn verbazing sloeg snel om in enthousiasme’

Ze is pas 30. Maar nu al mag Simone Kastrop zich Business Unit manager noemen van het vorig jaar gestarte Vlammrs. Een stap vol groeikansen, zegt ze. ‘Dit is nu nog een uitschuifbed. Aan mij om er een volwassen bed van te maken.’


Maak je al je klanten duidelijk hoe belangrijk het is om jong talent de ruimte te geven, dan doe je dat in je eigen organisatie natuurlijk ook. Het is misschien daarom helemaal niet zo verbazingwekkend dat de pas 30-jarige Simone Kastrop zich vanaf augustus Business Unit manager mag noemen van Vlammrs, de jonge, data-hongerige, dochter van ORMIT.
‘Het leek me altijd al een leuke rol’, vertelt ze. ‘Een rol is waarin ik goed tot mijn recht kan komen, en waar ik ook mijn eigen ei in kwijt kan. Ik had de vraag nu nog niet verwacht. Zo lang is het niet geleden dat ik zelf nog trainee was. Toen de vraag kwam was ik daarom eerst best een beetje verbaasd. Maar dat duurde niet lang. De verbazing sloeg al snel om in enthousiasme, en de drive en energie om dit te gaan doen.’

MicrosoftTeams-image (5)
Frisse blik

Zo gek is de stap niet, voegt Thomas De Wulf toe, die sinds half 2019 CEO van ORMIT is. ‘Ik heb zelf ook de kans gekregen toen ik nog jong was om ORMIT België te gaan leiden. Daar ben ik de organisatie nog steeds zeer erkentelijk voor. Het is belangrijk dat iemand in je potentieel gelooft en zegt: ga het maar doen. Je kunt jezelf immers pas bewijzen als je ook de kans ertoe hebt gekregen.’

Hij wil dat zelf ook uitdragen. ‘Mensen verdienen de kans om hun talent in te zetten. Benut het potentieel van jonge mensen . Ik geloof dat Simone het fantastisch gaat doen. En ja, misschien zal ze daarbij ook wel eens tegen de muur lopen. Maar dat zij dan maar zo. Daar leert ze van en wordt ze sterker van. Haar frisse blik is hoe dan ook heel erg waardevol.’

Schaarse dataprofessionals op voorraad

Vlammrs is vorig jaar gestart als spin-off van talentontwikkelaar ORMIT, samen met ORTEC, ‘s werelds grootste leverancier van wiskundige optimalisatiesoftware en advanced analytics. Het idee erachter is enerzijds bedrijven te helpen om te ontdekken welke waarde data kunnen hebben, en anderzijds hen te voorzien van goede, en zeer schaarse, Young Data Science Professionals die op projectbasis ingezet kunnen worden.


Als Business Unit manager volgt Kastrop Jean-Paul Schreurs op, die de eerste aanjager was van de start-up, maar nu aan een nieuw avontuur begint. ‘Of ik het gevoel had dat ik te jong was? Nee, natuurlijk niet. Dan had ik geen ja moeten zeggen’, zegt ze. ‘Al zegt het natuurlijk ook iets over ORMIT dat ik deze kans krijg. Ik was het afgelopen jaar al veel aan het sparren met Jean-Paul, en merkte daar: hé, er wordt wel echt geluisterd naar mijn visie.’


Dat is natuurlijk ook waar Vlammrs voor staat, vult Sander Speet aan. ‘Ook Vlammrs is jong, dus je past volgens mij perfect in dat plaatje.’ Speet is zelf sinds vorig jaar aan de slag bij ASML, als een van die Young Data Science Professionals. Een mooie kans, zegt hij. ‘Ik vond het na mijn studie lastig om precies te bepalen wat ik wilde. Ik had al gesolliciteerd bij een ander bedrijf, maar was bang dat ik daar toch vast zou komen te zitten. Via LinkedIn kwam ik met Vlammrs in aanraking, en kreeg ik best snel een gesprek met Jean-Paul. Toen was ik snel overtuigd. Vooral de combinatie van hard en soft skills, en dat verweven met persoonlijke ontwikkeling, sprak mij aan. Ik krijg hier de kans te snuffelen aan allerlei soorten opdrachten. Dat past volgens mij goed bij mijn generatie. En doordat we zo ook onze kennis doorgeven, denk ik dat het ook voor organisaties waardevol is.’

Een primeur

Vlammrs is ook voor ORMIT een primeur, vertelt De Wulf. ‘Het is de eerste keer dat we een multicompany-formule combineren met ontwikkeling op één specifiek vakgebied, dat van data science. De focus ligt daarbij op een combinatie van human skills en inhoudelijke skills. Hiervoor ontwikkelen we een ecosysteem met andere organisaties (zoals nu met ORTEC voor data science). Daar zien wij ook nadrukkelijk de toekomst, omdat we denken dat het enerzijds goed past bij de huidige generatie jonge talenten, maar ook bij de vraagstukken waar organisaties mee te maken hebben.’


En aan Kastrop dus om dat bij Vlammrs uit te bouwen. ‘Er is vorig jaar een goede, stevige basis gelegd’, vertelt ze. ‘Tegelijkertijd zie ik ook nog veel kansen en mogelijkheden om dit verder uit te breiden. Profielen zoals die van Sander zijn momenteel enorm schaars op de arbeidsmarkt. Maar organisaties vragen ook om ervaring. Die ervaring is er echter nauwelijks beschikbaar. Daarom leiden wij ze zelf op, onder meer via de Analytics Academy van ORTEC en ons ORMIT-ontwikkeltraject. Wij willen graag een kweekvijver zijn, en zorgen dat jonge talenten bij bedrijven kunnen instromen. Dit sluit aan bij de huidige arbeidsmarkt. Enerzijds hebben we daar te maken met een jonge generatie die snel verveeld is, en het liefst elke twee jaar in een andere rol wil werken. Anderzijds zien we dat klanten veel opdrachten hebben en steeds meer in projecten werken. Ja, veel klanten willen daarvoor het liefst iemand direct vast aannemen, maar dat willen jonge mensen in eerste instantie vaak niet. Daarmee biedt Vlammrs op een eigen unieke manier een oplossing bieden. En uiteindelijk kun organisaties uiteindelijk alsnog mensen aan zich binden.’

Het mooie aan dit programma, zegt ze, is dat jonge mensen op deze manier ontdekken waar ze zich het meest op hun plek voelen. ‘Dat levert ook voor organisaties een voordeel op, dat jongeren een meer weloverwogen keuze maken.’


Integratie met ORMIT

Wat ze als haar grote uitdaging ziet de komende tijd? Dat is vooral een meer natuurlijke integratie van Vlammrs met ORMIT, zegt ze. ‘Vlammrs is opgezet als een eiland. Dat was noodzakelijk om het als start-up van de grond te krijgen. Maar in deze fase mogen we de Chinese walls een beetje naar beneden brengen. We merken nu dat ORMIT-trainees nog niet weten wie de Vlammrs zijn, en andersom. Terwijl ze vaak wel bij dezelfde organisatie werken, en veel aan elkaar kunnen hebben. Ik denk dat daar in die uitwisseling van kennis en ervaringen nog veel winst te halen is. Het wordt nu tijd die deuren naar elkaar te openen, terwijl we tegelijkertijd wel de verschillen willen behouden en omarmen. Bij sommige klanten vindt bijvoorbeeld een maandelijkse ORMIT-lunch plaats. Het zou mooi zijn als we daar een ORMIT-Vlammrs-lunch van kunnen maken. Het allermooiste is volgens mij dat als een klant straks iets met data wil in een projectvorm, dat je dan een change manager en projectmanager van ORMIT samen laat werken met de dataprofessionals van Vlammrs. Zodat ze elkaar versterken op hun eigen expertise.’

Werk aan de winkel

Klinkt alsof er nog heel wat werk aan de winkel is. En dat klopt ook, zegt ze. ‘En gelukkig maar. Ik kom in een supermooie omgeving terecht. Het fundament is gelegd. Maar we willen het nu van die start-up-fase naar de scale-up-fase tillen. Dat is een uitdaging an sich, ook om het groeimodel duurzaam neer te zetten, en een breder netwerk van klanten aan ons te binden, zodat het ook voor dataprofessionals nog interessanter wordt.’

De volgende fase inluiden dus, dat is het devies. ‘Het is geen gespreid bedje’, aldus Kastrop. ‘Ik zie het eerder als zo’n meegroeibed van IKEA. Zo’n bed dat je steeds een stukje kunt uitschuiven. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk wel een groot, volwassen bed hebben.’

Maak kennis met Simone

Nieuwe Vlammrs-manager: ‘Mijn verbazing sloeg snel om in enthousiasme’

Nieuwe Vlammrs-manager: ‘Mijn verbazing sloeg snel om in enthousiasme’